کتاب «دین خالص، اشک بر نور خدا حسین(ع)» نوشته سعید حاجیان، حافظ کل و مدرس قرآن کریم رونمایی شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

کتاب «دین خالص، اشک بر نور خدا حسین(ع)» رونمایی شد

کتاب «دین خالص، اشک بر نور خدا حسین(ع)» نوشته سعید حاجیان، حافظ قرآن و مدرس نغمات قرآنی دارای مدرک درجه یک، جمعه ۲۲ تیرماه، همزمان با ایام عزاداری سالار شهیدان در مؤسسه قرآنی سدید واقع در حسینیه بیت‌الزهرا(س) محله بهارستان تهران رونمایی شد.

سعید حاجیان با اشاره به محتوای این کتاب گفت: این کتاب نگاهی از زاویه‌ای متفاوت و معرفتی به نورانیت اشک و اقامه عزا و ذکر مصیبت‌های سیدالشهدا(ع) دارد و به طور کلی یک بحث تفصیلی و قرآنی ذیل آیه سوم سوره مبارکه «زمر» را مطرح می‌کند. آیه‌ای که می‌فرماید: «أَلَا لِلَّهِ الدِّینُ الْخَالِصُ ۚ وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِیَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِیُقَرِّبُونَا إِلَی اللَّهِ زُلْفَیٰ إِنَّ اللَّهَ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ فِی مَا هُمْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی مَنْ هُوَ کَاذِبٌ کَفَّارٌ؛ آگاه باشید! که دین خالص ویژه خداست، و آنان که به جای خدا سرپرستان و معبودانی برگزیده‌اند و می‌گویند: ما آنان را جز برای اینکه ما را هر چه بیشتر به خدا نزدیک کنند، نمی‌پرستیم. بی‌تردید خدا میان آنان و مؤمنان درباره آنچه که اختلاف می‌کنند و آن آئین توحید و شرک است، داوری خواهد کرد؛ قطعاً خدا آن کس را که دروغگو و بسیار ناسپاس است، هدایت نمی‌کند.»

وی ادامه داد: بر پایه این آیه آنچه مسلم است، خدا در قرآن، دین خالص را از مردم طلب کرده است و به این خاطر در این کتاب سعی شده تا با ورود به مباحث تفسیری، ارتباط تنگاتنگی بین معنای این آیه و مصادیق دین خالص که اشک و عزاداری و بی‌تابی برای سیدالشهدا(ع) است، برقرار شود.

حاجیان تصریح کرد: این کتاب با استدلال‌هایی منطبق بر قرآن و حدیث، آن را بیان کرده تا اثبات کند که تنها راه نجات ابنای بشر اعم از انبیاء و امت‌ها، اشک و اقامه عزا برای سیدالشهدا(ع) است، و تنها عمل خالصی که همه بندگان خدا می‌توانند با توسل به آن، امید به قبولی عبادات و نجات داشته باشند، اشک و عزاداری برای سیدالشهداء(ع) است.

این قاری و مدرس قرآن در پاسخ به این پرسش که محتوای این کتاب تا چه اندازه می‌تواند در جریان برگزاری مجالس حسینی، میان قرآن و سیره اهل بیت(ع) ارتباط برقرار کند، گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از قاریان به این نکته متذکر شدند که پیش از تلاوت آیات در محافل قرآنی، ترجمه‌ای از آن نیز ارائه شود تا مردم صرفاً با مجموعه آیاتی بدون ترجمه و معنا، که به درک بهتر آنها کمک می‌کند، مواجه نشوند.

وی افزود: در این کتاب دقیقاً چنین اتفاقی را شاهدیم و از آنجا که من سال‌هاست، در امر قرائت قرآن، آموزش تنغیم و داوری رویدادهای قرآنی اشتغال دارم، لذا به شکل مستقیم و جدی به مباحث مربوط به اهل بیت(ع) ورود کرده و میان معارف اهل بیت(ع) و آیات قرآن در این کتاب ارتباط برقرار کرده‌ام. در این کتاب به آیات بسیاری با توضیحاتی مشروح و مطلوب ذیل هر یک اشاره شده که می‌تواند سرنخ‌های خوبی برای بیان معارف قرآنی به دست مخاطب دهد. پس موضوعات مطرح شده در جلسات و محافل بیش از پیش کاربردی می‌شود.

حاجیان در پایان و در پاسخ به پرسشی دیگر که در نگارش این کتاب به چه منابعی رجوع شده است؟ تأکید کرد: منابع در محدوده ثقلین بوده است و در جریان نگارش آن به قرآن و احادیث و مقاتل مشهور به جهت موضوعی که برای آن انتخاب شده است، مراجعه کردم.

یادآور می‌شود، کتاب یک جلدی «دین خالص اشک بر نور خدا حسین(ع)» از سوی انتشارات میراث فرهیختگان منتشر شده است و نشر سفیر اردهال، مسئولیت پخش آن را به عهده دارد. علاقه‌مندان برای سهولت در خرید و ارسال این کتاب می‌توانند در پیام‌رسان ایتا به شماره ۰۹۱۹۵۰۵۰۴۷۰ پیام ارسال کنند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.